אבץ הוא מינרל שלגביו קיים חשש למחסור קבוע
בקרב צמחונים. האם צמחוני יכול לקבל די ממנו ? האם הספיגה ממקורות צמחיים טובה דייה?


לצמחונים וטבעונים יש עניין מיוחד באבץ, כיוון שהם נתונים , בסיכון מתמיד לחוסר. הנה קצת מידע על אבץ, ורעיונות על דרכים שבהם צמחונים יכולים להבטיח כמות מספקת ממנו.

פונקציות

אבץ פעיל למדי בגופנו. הוא מקדם את התפצלות התאים ואת הרקמות, את הצמיחה והתיקון, מה שעושה אותו חשוב מאוד עבור ילדים. הוא חיוני בשמירה על המערכת החיסונית שלנו, ומשמש כמרכיב  ביותר מ-70 אנזימים.

צריכת אבץ

מחקרים מראים כי צריכת אבץ שווה או נמוכה יותר אצל צמחונים בהשוואה לאחרים. עם זאת, נמצא כי קיימות רמות אבץ בטווח

הנורמה אצל צמחונים. הסברה היא כי ייתכן שיש מנגנוני פיצוי שעוזרים לצמחונים להסתגל לדיאטות דלות באבץ. עם זאת, לא מובן אם מנגנון זה יכול לענות על הצרכים של אנשים הזקוקים ליותר אבץ, יחסית למישהו/י בריא/ה טיפוסי/ת, כגון אנשים הסובלים ממחלה חריפה או כרונית, או ספורטאים פעילים מאד. נוכח הזמינות הביולוגית הנמוכה של האבץ ממזונות צמחיים, על, צמחונים לחתור להגיע אל או אפילו לעלות על ערכי הצריכה התזונתית (DRI) של אבץ. יש לציין כי מחקר מצא שמצב האבץ (וגם הברזל) של נשים צמחוניות, היה מספק לטווח ארוך.

DRI של אבץ
 

 

 

 

 מחסור באבץ

מחסור חמור בילדות עךוך לגרום להתפתחות מוגבלת. תסמינים אחרים של מחסור באבץ כוללים אובדן תיאבון, שינוים בעור ובשיער, והתנגדות מופחתת לזיהומים. צמחונים, במיוחד טבעונים, נמצאים בסיכון של צריכת אבץ תת-אופטימלית.

מקורות לאבץ

מזונות מן החי, כולל בשר ומאכלי ים, מכילים אבץ יותר מאשר מזונות מן הצומח, והאבץ יותר זמין. ביצים וחלב פרה כוללים  אבץ בכמויות קטנות יותר. עם זאת, ישנם מקורות צמחוניים רבים של אבץ, כולל אגוזים, זרעים, דגנים, קטניות ומוצרי סויה.

מקורות מן הצומח לאבץ 

 

תוספי תזונה

אם אתה מתכנן להשלים צריכת האבץ ממזון, מומלץ להישאר במסגרת הדרישות התזונתיות המומלצות. רעילות היא נדירה, כי יותר מדי אבץ

בדרך כלל גורם לקלקול קיבה. עם זאת, עודף אבץ עלול לפגוע בחסינות ויכול להפריע לקליטת נחושת, שהנה מינרל חובה נוסף לחסינות (אם לוקחים 50 גרם אבץ או יותר, מתחיל סיכון ליכולת הגוף להשתמש בנחושת). השג את הוויטמינים והמינרלים הנדרשים מן המזון במקום מתוספים. מוטב להעשיר את הארוחות בדגנים מלאים, זרעים, אגוזים, קטניות, פירות וירקות, תוך הפחתת מזון מעובד, שכבר הנו נטול יתרונות תזונתיים.  

 

©2011 צמחונים צעירים

Comments